vrijdag 19 februari 2010

D-01

Hoi again!

Vandaag had ik mijn D-01 wat staat voor Dual (ik+instructeur en vlucht 1), oftewel mijn allereerste vlucht ooit, woew!
Vanochtend om 8 uur opgestaan om om 9 uur op school te verschijnen. Daar aangekomen ben ik samen met mijn crewmate Lisanne aan de slag gegaan om de Mass & Balance af te maken voor ons vliegtuig en de weather briefing voor te bereiden.
We hadden ruim de tijd omdat de vlucht pas om 12 uur zou zijn en wij dus pas om half 12 klaar moesten zijn. Echter waren we uiteindelijk toch nog wel blij dat de vlucht een half uurtje vertraagd was want het bleek toch nog een beetje stressen aan het eind.
Eenmaal voorbereid hebben we de instructeur ontmoet en onze M&B + weather briefing laten zien. Na wat simpele vraagjes van zijn kant was het dan tijd om de sleuteltjes van het vliegtuig te regelen en de Pre-flight te doen. De pre-flight houdt in dat er een rondje om het vliegtuig wordt gelopen om te checken of alles nog in goeie conditie verkeerd en alles aanwezig is.
Dit moet je zelf doen en zonder instructeur. Echter heeft de instructeur ons uiteindelijk nog wel wat geholpen en nog wat uitgelegd.

Dan instappen :)
Ik mocht als eerste vliegen dus Lisanne ging achterin.
We begonnen met een aantal checklisten afwerken waarna de motor gestart werd. even hardop roepen: "Prop Clear!!" waarna de wieken in beweging worden gezet.
Vrrrrroooooeeeeeeeemmmmmm, hmmmm wat een geluid. Die 5,7 Liter 4 cylinder boxer-motor deed toch wel een aardige glimlach verschijnen.

Nog wat checklisten later taxieen we dan weg, de instructeur begint. Na ongeveer 10 meter roept hij: "your controls" en stopt met sturen,,, uhh, oké, tof. Dus ik voor het eerst sturend met de voetjes taxieen met een vliegtuig. Niet heel bijzonder maar was tof om voor het eerst de baas te zijn.
Uiteindelijk kregen we dan toestemming van de tower om op te lijnen op Runway 04L. Tijdens het oplijnen zegt de instructeur: "okay, so this will be your first take-off" Oftewel, your controls!
Na het krijgen van de take-off klaring ging het gas erop, en daar gingen we.
20knopen, 30 knopen, 40, 50, 60 en Rotate! (oftewel roteren, wat inhoud dat je de neus omhoog zet zodat het vliegtuig wil gaan klimmen. dit gebeurt in de archer bij 60 knopen).
En daar ging ik, helemaal zelf het vliegtuig in take-off gebracht. GeWelDig gevoel! Als ik er nu aan terugdenk krijg ik weer vlinders in mn buik. Ik had dan ook een smile van oor tot oor op dat moment!
Voor ik het wist waren we op 3000 voet en mocht ik gaan aflevelen. Neus naar beneden, wachten op wat snelheid en het gas terug naar 2200 toeren (volgas is 2700).
Daarna zijn we via de snelweg en daarna een rivier richting de South-East Practice Area gevlogen alwaar we wat klimmen, dalen en bochtjes hebben gedaan. Er kwam ook al een engine failure langs. Die werd helaas niet doorgezet tot vlak boven de grond, maar ik daalde toch wel bijna 1000 voet alvoor het gas er weer op ging :)

Daarna teruggevlogen naar Falcon Field waar ik het vliegtuig zelf mocht oplijnen voor de baan. Tot mijn verbazing nam de instructeur de controls nog niet over, hij vertelde me alleen m'n powersettings en vertelde of ik op de goede hoogte zat. Deze kon ik dan corrigeren met gas, pitch (neusstand) en flaps.
Ik heb het vliegtuig praktisch zelf aan de grond mogen zetten, aan het eind was er nog een kleine correctie van instructeur, maar de rest was ik zelf! Wow wat vet!
Ook nu weer vlinders in mn buik als ik eraan terug denk.

Na 15 minuutjes pauze heb ik met Lisanne gewisselt, ik back-seaten en zij vliegen. Haar vlucht was wat heftiger omdat we over de "superstition mountains" heen vlogen. Deze bergjes zorgden voor nogal wat turbulentie en dat was vrij duidelijk te voelen
(ff een plaatje)


















Helaas werd het mij uiteindelijk iets teveel en heb ik gebruik moeten maken van een "motion sicknes" zakje, oftewel een kotszakje. Het feit dat ik de eerste van mn klas ben die dat nodig had maakt het er niet leuker op, maar ach, het hoort erbij.

Lisanne heeft ook mooi gevlogen voor haar eerste vlucht en het was uiteindelijk allemaal eigenlijk veels te snel voorbij!
Na het vliegen nog een korte de-briefing gehad, deze duurde een minuut of 5 en stelde eigenlijk weinig voor.

Nog even wat foto's van deze dag :)


















Ik op de backseat















Lisanne















Mn crewmate achter de knuppel















Mijn stoeren pilotenlook (?)




















Ik onderweg naar het vliegtuig


Okeej, niet helemaal in de goede volgorde zo, maar geen zin om het goed te zetten dus jullie zullen het ermee moeten doen.

Vind het verhaal zo weer lang genoeg, ik hoop dat jullie het met veel plezier lezen.
X, mij.

p.s. ik heb nu weer 2 dagen vrij, wat een luxe. Zou liever doorvliegen, maargoed nu maar genieten van de rust:)

2 reacties:

Cootjuh zei

gefeliciteerd, pilootje van me!!!!

Nicole zei

Hey Ingmar!
Haha ja ik lees je blogs ook met plezier ;)
Ontzettend leuk zeg je eerste vlucht! Haha lijkt me ook echt om kriebels in je buik van te krijgen! (En ook om van over te geven, das dan jammer, maar goed, dat heb je gewoon niet in de hand)
Heel veel plezier en succes nog in Amerika!
Groetjes, Nicole

Een reactie posten