maandag 15 maart 2010

Check gehaald!

Hoi!

Vandaag
Vandaag heb ik mijn D11 gevlogen. D11 is een vlucht waarop wordt gecheckt, wat inhoud dat je met een andere instructeur vliegt die dan de rol van examinator speelt. Het halen van deze check en elke andere is een soort van mijlpaaltje tijdens je traject en de checks zijn dan ook altijd een beetje stressvol voor ons.

D11
Ik vloog vandaag om half 1 's middags, prima tijd, lekker uitslapen en rustig voorbereiden. Was om een uurtje of 10 op school en had dus nog ruim de tijd. Helaas waren de vluchten voor mij wel wat vertraagd waardoor ik uiteindelijk vrij lang moest wachten voor ik weg mocht... dat was niet zo goed voor mijn zenuwen :p.
Uurtje of 1 kwam dan eindelijk de instructeur binnen lopen, de briefing begon. Bij elke check begint de briefing met een "oral" hierbij moet je een aantal vragen beantwoorden die per keer en per instructeur verschillen. Ik had de avond van te voren netjes geleerd en de oral bleek dan ook geen probleem. Wist bijna alle vragen zonder blikken of blozen te beantwoorden en de instructeur reageerde dan ook met: "good".
Overigens was dit wel een hele makkelijke oral en heb ik gehoord over veel zuurdere orals dan die van mij, dus misschien dat ik gewoon lucky was.

Dan pre-flighten en in het vliegtuig wachten op mn instructeur.
Instructeur kwam het vliegtuig binnen, ik netjes een crewbriefing gegeven, checklisten doorlopen, motor gestart, taxi-klaring aanvragen, taxien en in Take-off.
Was zelf aardig tevreden aangezien mn stress niveau was gedaalt en ik het gevoel had dat ik het overzicht aardig behield.

Na de take-off zijn we naar de South-East practice area gedraaid en daar ging (zoals verwacht) het motorvermogen eraf. "okeej, je motor kapt ermee, succes" wij noemen dit een Practiced Forced landing, oftewel een PFL.
Mijn procedures voor de PFL gingen goed, netjes alles afwerken. Echter maakte ik een 360 graden bocht om goed uit te komen voor mijn 1000 voet punt (is een denkbeeldig punt in de lucht en als je dat haalt dan haal je je landing, is de theorie....) En volgens mijn examinator mocht dat niet.
Vreemd,,, aangezien mijn instructeur mij precies het tegenovergestelde had uitgelegd (doe alles wat je kan om op je 1000 voet punt te komen, al draai je 5 360's)
Dus daarom vroeg de go-around in en tijdens mijn check nog een extra lesje over PFL's gehad.
Al met al was de PFL dus geen denderend succes voor mij.

Na dit avontuurtje gingen we terug naar het veld, aanvliegen van het veld ging niet 100% soepel omdat ik het veld niet goed zag liggen. Dat schijnt op den duur wel te wennen maar ik heb er nog moeite mee om tussen alle gebouwen een vliegveld er tussenuit te pikken.
Gelukkig uiteindelijk wel aardig uitgekomen in het circuit en toen begonnen aan de circuitjes. (als iemand nog vragen heeft wat dat precies zijn, hoor ik het graag!)
Eerste landing was niet perfect, iets teveel naar links en de neus stond niet 100% recht. Ik was wel tevreden, maar mijn examinator liet weten dat hij dat niet was.
2e landing was wel aardig perfect (voor een D11), echter was de 3e weer iets van de centerline af.
Zo gingen mn landingen een tijdje door, op een gegeven moment werd er zelfs gezegd: "If u overshoot final one more time, that will be the end of your check". Uuuuh oké duidelijk, maar ik zit er niet relaxter bij nu!!

einde D11 en debriefing

Na een stuk of 5/6 landingen het vliegtuig met een full-stop aan de grond gezet en terug-getaxiet.
Instructeur stapt uit: "okay see you inside" met een toontje dat niet veel goeds voorspelde.
Dus ik mijn gedachten gingen al lopen in mn hoofd: "naja, jamer volgende keer beter. Maar wie weet krijg ik nog een partial op mn landingen" (een partial betekent dat je niet de hele vlucht over hoeft te doen).

Bij de debriefing bleek gelukkig dat het alsnog goed genoeg was!!!!!
Hij was echter wel streng en zei dat ik moet verbeteren voor mn D24. Nou dat kan geregeld worden :)

SOLO

D11 wordt ook wel de solo check genoemt, dit omdat je na deze check solo mag.
Dit houd dus voor mij in dat ik morgen waarschijnlijk SOLO ga!!!!!!!!!!!!
Spannend want als het dan fout gaat is er niemand om in te grijpen het komt dan volledig op jezelf neer!

Morgen sta ik om half 1 ingeroosterd. Eerst een klein rondje met mn instructeur vliegen waarna hij uitstapt en ik alleen de lucht in ga.
Als er mensen zijn die zich vervelen en mee willen luisteren dan kan dat Hierrrr.

Ik ga nu nog even genieten van het feit dat ik mijn eerste check in 1x heb gehaald (met de hakken over de sloot, maar gehaald is gehaald toch!?) en ga me mentaal voorbereiden op mijn solo morgen!

Groetjes en een kus!

Ingmar

P.s. Ik heb geprobeerd dit stukje zo duidelijk mogelijk te schrijven ivm vliegtermen, maar als er iets toch niet duidelijk is dan hoor ik het graag!
En mijn vriendinnetje heeft ook nog een blogje geschreven waarin staat wat zij hoorde toen ze me volgde over de radio. Ze heeft me aardig correct gevolgd, dus misschien ook leuk om te lezen! :D
Linkje!

1 reacties:

Cootjuh zei

SUCCES LIEFJE!!!
Ik duim voor je!!!

Een reactie posten