dinsdag 9 maart 2010

Lekker gevlogen en... weer niet vliegen

Hoi again!

D08

Vandaag heb ik mn 8ste beurtje gevlogen. Beurtje 8 is er 1 met bijna alleen maar circuitjes en touch & go's. Dat is hard werken maar ook erg leuk! Toen we opstonden hebben Lisanne en ik eerst de nodige voorbereidingen gedaan, waaronder ook een weather briefing voorbereid.
Deze was wat uitgebreider dan gewoonlijk omdat de voorspellingen er somber uitzagen. Veel wind, veel wolken en zelf cummulonimbus wolken en thunderstorms in de middag.
Een cummulonimbus wolk is eigenlijk een uit zn krachten gegroeide stapelwolk. Deze wolken kunnen wel een aantal km de lucht in reiken en gaan gepaard met enorm sterke opwaartse en neerwaartse luchstromingen. Wij noemen deze "up and down drafts".
Die drafts kunnen zo sterk zijn dat een boeing 747 met zijn enorme klimkracht vol kan klimmen in een downdraft en alsnog tegen de grond gegooid kan worden.
Misschien dat je je kan voorstellen wat een dergelijke down of updraft met ons kleine 1 motorige vliegtuigje met zijn 180 pk kan doen....
Verder gaat cummulonimbus bewolking vaak gepaard met thunderstorms, ijzel(ijsafzetting op de vluegels), regen, sneeuw en andere dingen die wij liever niet zien in de lucht.

Mooi voorbeeld van de wolk der wolken. Een alleenstaande Cummulonimbus wolk




















Lang verhaal kort, ons vertrek was twijfelachtig en we gingen dus ook met alle opties open naar school.

Uiteindelijk mocht ik als eerste wel de lucht in. Weer was nog ok en waren nog geen CB's in de buurt te bekennen. Wel lage bewolking en harde wind, maar vliegen was mogelijk!
Eerst hebben we 1 practiced forced landing gedaan. Hierbij trekt de intructeur het gas dicht en mag jij zelf een plekje uitzoeken om het vliegtuig (veilig) neer te zetten.
Pas een aantal meter voor dat je de grond daadwerkelijk raakt gaat het gas er weer op en kan je door. Erg vet dus!

Daarna terug naar ons vliegveld waar ik een stuk of 9 circuitjes en dus touch & go's heb gemaakt.
Een touch & go houd in:
Vliegtuig landen, dus alle wielen goed op de grond. Dan de flaps eruit die je mogelijk voor de landing hebt gebruikt, weer vol gas en door in take-off.

Er stond tijdens de landing erg veel crosswind (wind van de zijkant), maar alsnog gingen mijn landing erg goed. De instructeur heeft zelfs een (aantal) complimentjes over mijn landingen gegeven! (ongelofelijk maar waar).
Met een crosswind landing heb je bij het aanvliegen van de baan de neus in de wind staan. Voor je gevoel kom je dus schuin op de baan af. Persoonlijk vind ik dit heel vet om te doen en het geeft een ongelofelijk gevoel om het vliegtuig met crosswind netjes neer te zetten.

een mooie foto van een crosswind landing met een 777






















Mijn landing waren dus goed.
Mijn approaches on the other hand, waren iets minder.
Vandaag hebben we meerdere approaches geoefend. Het type approach bepaalt hoe jij de runway aanvliegt. Flapless approach is bijvoorbeeld een approach zonder je flaps te gebruiken. Zonder flaps val je eerder uit de lucht en kan je minder afremmen in de lucht. De uiteindelijke snelheid tijdens de landing is dus hoger en de stand van de neus is ook anders.
Bij een glide-in approach vlieg je zonder motor vermogen op de baan af. Hierbij heb je alleen je flaps om je snelheid te bepalen. En als je het gas te vroeg dichttrekt haal je simpelweg de baan niet.

Bij een aantal van deze speciale approaches kwam ik af en toe te laag of te hoog aan en moest ik een go-around maken.
Opzig niet erg, maar wel vervelend....

Aan het eind van mijn vlucht barste het aankomende stormpje los, en mijn crewmate kon uiteindelijk niet de lucht in. Wel erg jammer want met die sterke winden was het leuk crosswinds oefenen.

Weer niet vliegen

Ik keek net op t rooster en helaas sta ik morgen weer niet ingeroosterd. Vandaar dus ook de tijd om mijn blog up te daten...
Vind het wel vrij k*t dat ik morgen niet mag vliegen aangezien het zo allemaal niet opschiet. Als alles volgens plan was gegaan had ik al ergens bij beurtje 14 kunnen zitten, maarja that´s the life of a pilot.... Zeggen ze dan....

Dus, morgen zelf niet vliegen, maar ook niet echt vrij aangezien mijn crewmate wel de lucht ingaat. Wat inhoud dat ik moet backseaten en dus gewoon mag helpen met haar vlucht voorbereiden.
Als ik eerlijk mag zijn heb ik dan liever gewoon een dag Echt vrij.


Dus, dat was het dan weer voor vandaag
Ik kijk uit naar jullie reacties en jullie horen hopelijk snel weer van mij.

P.s. Ik zou dit weekend mijn solo hebben, maar doordat ik morgen dus niet vlieg gaat dat ook niet door...

0 reacties:

Een reactie posten